NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 NA LATA 2021-2025

Z ogromn─ů rado┼Ťci─ů informujemy, ┼╝e Przedszkole nr 16 w Bydgoszczy otrzyma┼éo wsparcie finansowe w ┼é─ůcznej kwocie 3750,00 z┼é na realizacj─Ö Priorytetu 3 ÔÇ×Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025ÔÇŁ z przeznaczeniem na zakup nowo┼Ťci wydawniczych i realizacj─Ö dzia┼éa┼ä promuj─ůcych czytelnictwo.

ÔÇ×Wp┼éyw czytelnictwa na rozw├│j dzieckaÔÇŁ

ÔÇ×Czytanie ksi─ů┼╝ek to najlepsza zabawa, jak─ů sobie ludzko┼Ť─ç wymy┼Ťli┼éaÔÇŁ

                                                                                                                                      W. Szymborska

            Czytelnictwo to wa┼╝na sfera w ┼╝yciu dziecka. Rozwija wra┼╝liwo┼Ť─ç estetyczn─ů, wp┼éywa na rozw├│j intelektualny, kszta┼étuje wyobra┼║ni─Ö i postaw─Ö tw├│rcz─ů, rozwija ┼╝ycie emocjonalne, ma donios┼ée znaczenie w dziedzinie wychowania spo┼éecznego. Czytanie dziecku wp┼éywa na poziom rozwoju mowy, a tak┼╝e rozw├│j proces├│w poznawczych, my┼Ťlenia i emocjonalnej osobowo┼Ťci. Dzieci ┼éatwo przejmuj─ů wzory zachowa┼ä od literackich ulubie┼äc├│w, wiec ksi─ů┼╝ka mo┼╝e spe┼énia─ç wa┼╝n─ů rol─Ö w wychowaniu. Ksi─ů┼╝ka zaspokaja dzieci─Öce potrzeby estetyczne, dostarcza wzory zachowa┼ä, pozwala identyfikowa─ç si─Ö z bohaterem, dostarcza informacje o ┼Ťwiecie zewn─Ötrznym,  o akceptacji spo┼éecznej.  

Czytanie:

  • daje dziecku wiedz─Ö o sobie i otaczaj─ůcym go ┼Ťwiecie,
  • kszta┼éci mow─Ö, my┼Ťlenie, ─çwiczy pami─Ö─ç i uwag─Ö.
  • pomaga oswoi─ç trudne tematy i pokonywa─ç l─Öki,
  • daje nowe wzory osobowe oraz wskaz├│wki, jak post─Öpowa─ç w nieznanych dot─ůd sytuacjach,
  • pomaga pozna─ç, nazwa─ç i wyra┼╝a─ç emocje, pokazuje, jak sobie z nimi radzi─ç,
  • uczy rozr├│┼╝nia─ç ┼Ťwiat zewn─Ötrzny od ┼Ťwiata odczu─ç i wra┼╝e┼ä,
  • jest dla dziecka czasem relaksu, pozwalaj─ůcym na odreagowanie emocji,
  • rozwija kreatywno┼Ť─ç i wyobra┼║ni─Ö,
  • rozwija zainteresowanie s┼éowem pisanym oraz rozbudza w dziecku gotowo┼Ť─ç do nauki samodzielnego czytania,
  • jest ┼Ťwietnym pretekstem do rozmowy i wyprawy w miejsca zwi─ůzane z jej tematem.

Czytanie┬á ma┬á nieoceniony┬á udzia┼é┬á w┬á rozwoju┬á osobowo┼Ťci,┬á pomaga┬á utrzymywa─ç┬á r├│wnowag─Ö┬á emocjonaln─ů,┬á chroni┬á przed┬á negatywnymi┬á skutkami┬á prze┼╝ywanych┬á emocji.
Lektura┬á ksi─ů┼╝ek,┬á razem┬á z┬á rodzicem┬á rozbudza┬á i┬á kszta┼étuje┬á wra┼╝liwo┼Ť─ç┬á emocjonaln─ů┬á dziecka,┬á daje┬á wewn─Ötrzn─ů┬á si┼é─Ö┬á do┬á radzenia┬á sobie┬á z┬á trudno┼Ťciami┬á i┬á regulowania┬á w┼éasnych┬á emocji.
Literatura dla dzieci mo┼╝e dostarcza─ç wiedzy w r├│┼╝nym zakresie. Ukazywa─ç pi─Ökno ojczystego kraju, wzbudza─ç zainteresowanie przyrod─ů, wzbogaca─ç zabawy i zaj─Öcia zwi─ůzane z nauk─ů (np. poj─Öcia matematyczne), pokazywa─ç wzory dobrego zachowania, kszta┼éci─ç podstawowe nawyki zdrowotne (np. mycie r─ůk, z─Öb├│w, spo┼╝ywanie zdrowych potraw, uprawianie sportu). Od tre┼Ťci wybranego utworu zale┼╝y, jakie warto┼Ťci wnosi ksi─ů┼╝ka w ┼Ťwiat dziecka. Dob├│r tych tre┼Ťci zale┼╝y z kolei od wieku i zainteresowa┼ä dziecka i naszych zamierze┼ä wychowawczych.
Dzieci s─ů tak ch┼éonnymi odbiorcami literatury i ┼éatwo przejmuj─ů wzory zachowa┼ä od swoich literackich ulubie┼äc├│w. Wp┼éywaj─ů na to w┼éa┼Ťciwo┼Ťci rozwojowe charakterystyczne dla wieku dzieci─Öcego. Zapotrzebowanie na wzory zachowa┼ä, sk┼éonno┼Ť─ç do na┼Ťladownictwa i du┼╝a wra┼╝liwo┼Ť─ç emocjonalna.
Ogromna jest rola domu we wszczepieniu zami┼éowania do czytelnictwa.┬áPotrzeb─Ö kontaktu z ksi─ů┼╝k─ů dziecko wynosi z domu. Je┼Ťli od najm┼éodszych lat uda nam si─Ö ukszta┼étowa─ç pozytywny stosunek do czytania, b─Ödzie on procentowa┼é w ca┼éym p├│┼║niejszym ┼╝yciu. Im bli┼╝sze s─ů dziecku i zrozumia┼ée dla niego czytane tre┼Ťci, tym ┼éatwiej do niego trafiaj─ů. Czytanie dziecku wp┼éywa nie tylko o jego wiedz─Ö, ale r├│wnie┼╝ na pewne ┬áw┼éa┼Ťciwo┼Ťci charakteru, przyswajanie preferowanych warto┼Ťci i postaw.
Ksi─ů┼╝ka mo┼╝e sta─ç si─Ö p┼éaszczyzn─ů kontaktu i porozumienia mi─Ödzy pokoleniami. Podczas wsp├│lnego czytania o pewnych problemach, sytuacjach, bohaterach mo┼╝e doj┼Ť─ç do wsp├│┼éodczuwania, wsp├│lnej zabawy czy ┼Ťmiechu z jakiej┼Ť zabawnej sytuacji, a nawet wsp├│lnego rozwi─ůzywania problem├│w. Przyk┼éadem ksi─ů┼╝ek, kt├│re si─Ö do tego nadaj─ů, mog─ů by─ç, np. Kubu┼Ť Puchatek, Muminki, Dzieci z Bullerbyn, Ma┼éy Ksi─ů┼╝─Ö, Alicja w krainie czar├│w oraz inne pozycje pisane o dzieciach, jednak lubiane te┼╝ przez doros┼éych.
Dzi─Öki czytelnictwu rozwija si─Ö wra┼╝liwo┼Ť─ç estetyczna dziecka, co pozwala mu otworzy─ç si─Ö na warto┼Ťci, kt├│re niesie ze sob─ů literatura. Czytanie ksi─ů┼╝ek wp┼éywa na rozw├│j intelektualny, Kszta┼étuje r├│wnie┼╝ wyobra┼║ni─Ö i postaw─Ö tw├│rcz─ů dziecka.