Projekt Czytelniczy „Magiczna moc bajek”- dobre maniery i kultura – Gr. IV, V

Podczas cyklu zajęć dzieci wysłuchały wielu opowiadań np. „Przekrzykiwanie się”, „Uśmiech”, „Wybrzydzanie” czy „Ustępowanie miejsca” z książki Grzegorza Kasdepke „Bon czy ton savoir -vivre dla dzieci”. Brały udział w pogadance „Co to jest savoir-vivre?” Mówiły o dobrych manierach w domu i przedszkolu. Podawały przykłady dobrego zachowania. Wymieniały dobre cechy: serdeczność, radość, życzliwość dla innych. Rozwiązywały Kalambury „Magiczne słowa i gesty” przedstawiając scenki. Utrwalały formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam. Przekonywały się, że możliwa jest komunikacja bez użycia mowy za pomocą gestów i mimiki. Oglądały „Misia Uszatka” dobranockę z dawnych lat pt. „Dobry kolega” i „Farby”. Poznawały tu różne charaktery zwierzątek uczęszczających do przedszkola: pieska Kruczka, Króliczka, Zajączka i ich nowego kolegi ,,Pieska Mopsika”. Dobranocka pokazywała różne zachowania: nieśmiałość, rozwagę, tchórzliwość, rozrabianie i naprawianie popełnionych błędów np. zmycie z drzwi pomalowanych plakatowymi  farbami obrazków. Dzieci dostrzegały, że każdy przedszkolak jest pełen uroku, a wszyscy razem są ujmujący i stanowią wspaniałą grupę przedszkolną, ale tylko wtedy, gdy znają i przestrzegają obowiązujące reguły grzeczności. Słuchały utworu „Kaczka co przebrała miarkę” mówiącego, że od stroju ważniejsze jest wnętrze osoby. Po wysłuchaniu historii rysowały to, co najbardziej podoba im się w rówieśniku. Gabrysia zauważyła u Anielki, że lubi śpiewać do mikrofonu, pomagać i że z chęcią układa oraz sprząta klocki. Michalinka u Gabrysi zauważyła talent do rysowania, sprzątania, że jest miła i używa zwrotów grzecznościowych. Anieli imponowała u Michaliny umiejętność tańca, żartowania i szybkiego pomagania innym.

« z 2 »