Międzynarodowy Dzień Ziemi „Nasza siła, nasza planeta!” – Gr. I – IV

Z okazji Dnia Ziemi przedszkolaki wzięły udział w wyjątkowych zajęciach, które miały na celu kształtowanie postaw proekologicznych. Najmłodsze dzieci poznały zasady segregacji śmieci oraz na czym polega recykling. Dowiedziały się, że planeta Ziemia jest naszym domem i należy o nią dbać. W celu utrwalenia zdobytych wiadomości układały obrazki przy smutnej lub wesołej mince. W pracy plastycznej odtworzyły kolory wybranych koszy na śmieci. Pięciolatki wysłuchały bajki pt. „Dobre rady na złe odpady, czyli ekologiczny Czerwony Kapturek”. Główna bohaterka nauczyła wilka dbać o las i segregować śmieci. Dzieci nazwały kolory pojemników i co należy do nich wrzucać. Dokonały segregacji odpadów do odpowiednich worków. Poznały wygląd i znaczenie znaku – recykling. Wymieniły miejsca, w których śmieci znajdują „drugie życie”. Ciekawostką dla przedszkolaków była informacja o długości rozkładu: skórki banana, papieru, puszki metalowej , skrzynki drewnianej i opony. Wskazały ilustracje przedstawiające dobre zachowania dbające o naszą planetę oraz nazwały czynniki ją niszczące. Wykonały zbiorową pracę plastyczną „Ziemia wesoła, ziemia smutna”. Pięcio i sześciolatki z Gr. III rozpoczęły dzień od nauki segregowania śmieci. Przy pomocy lasek gimnastycznych podnosiły różne odpady i wrzucały je do odpowiednich pojemników, ćwicząc przy tym koncentrację i koordynację ruchową. Układały domino z obrazkami przedstawiającymi ekologiczne zachowania. Doskonaliły przeliczanie i rozpoznawanie cyfr, licząc obrazki z odpadami. Dzięki temu rozwijały swoje umiejętności matematyczne w ekologicznej oprawie. Dużą frajdę sprawiło im również doświadczenie z sodą i barwnikami. Obserwowały, jak powstaje kolorowa „planeta Ziemia”, ucząc się przy tym podstaw chemii i zjawisk przyrodniczych. Na zakończenie przedszkolaki wspólnie zastanawiały się, jakiej torby nie powinno się używać podczas zakupów. Zdecydowanie odrzuciły plastik, a zamiast tego złożyły uroczystą obietnicę, że będą używać toreb materiałowych. Na pamiątkę tego dnia każde dziecko odcisnęło swój palec na płóciennym worku – symbolicznym znaku troski o naszą planetę. Sześciolatki przygotowały pracę plastyczną pt. „Matka Ziemia”. Wykonały zadania matematyczne z wykorzystaniem znaków matematycznych oraz woreczków w kolorach pojemników na śmieci. Obejrzały filmy edukacyjne: „Kodeks ekologa” oraz „Dzień Ziemi”, Utrwaliły zasady dotyczące dbania o Ziemię poprzez rozmowy przy planszach edukacyjnych znajdujących się na tablicy. Umieszczały kartoniki ilustrujące śmieci do pojemnika w odpowiednim kolorze. Z książki pt. „O klimacie dla dzieci” dowiedziały się, jakie zagrożenia klimatyczne czyhają na naszą planetę. Poznały odnawialne źródła energii. Wszystkie dzieci wyszły poza budynek przedszkola posprzątać najbliższą okolicę. To był dzień pełen radości, nauki i dobrej zabawy – ale przede wszystkim świadomego podejścia do ochrony środowiska.

« z 3 »