Projekt edukacyjny „Jajko” – Gr. V

23.03.2021


Zbliżają się święta Wielkanocne, a motywem przewodnim tych świąt są jajka. Stąd zrodził się pomysł, by pogłębić temat przystępując do realizacji projektu edukacyjnego „JAJKO”. Dzieci zastanawiały się jakie zwierzęta wykluwają się z jaj, jakież było zdziwienie, że nie tylko ptaki lęgną się z jaj. Znalazły wiadomości o płazach, gadach oraz owadach, które podobnie jak ptaki wydają na świat swoje potomstwo właśnie z jaj. Porównywały wielkość jajek u poszczególnych ptaków.

Sprawdzały jak zbudowane jest jajko, obserwowały jego skorupę, białko, żółtko, tarczkę zarodkową. Eksperymentowały czy skorupkę jajka można zgnieść – było to niezmiernie trudne, stąd wniosek, że skorupka dobrze zabezpiecza wnętrze jajka. Sprawdzały co stanie się z jajkiem, gdy poddane zostanie działaniu kwasu. Do słoików dzieci nalały wodę, ocet i umieściły w nich jajka, jedno z nich posmarowane pastą do zębów z fluorem. Po około godzinie można było zaobserwować pęcherzyki gazu unoszące się do góry, a na powierzchni octu osad, czyli pozostałość po skorupce. Na drugi dzień po wyjęciu jajka, skorupka znikła całkowicie. Widać było dokładnie pływające w środku żółtko. Jajo stało jak gumowa piłeczka, nawet podskakiwało. Dzieci zobaczyły, że również jajko posmarowane wcześniej pastą poddaje się działaniu kwasu, ale znacznie wolniej niż jajko bez pasty. Pasta do zębów z fluorem chroni zęby przed wpływem kwasów bakteryjnych.

Potem szukały sposobu jak rozpoznać, które jajko jest surowe, a które ugotowane. Jajko surowe obracało się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymało. Dzieje się tak dlatego, że ma płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony. Ugotowane obracało się szybko. Sprawdziły także czy jajko tonie? Umieszczone w wodzie opadło na dno, ale w solonej wodzie unosiło się na powierzchni, ponieważ sól zwiększa gęstość wody tak, że solanka przewyższa gęstość jajka. Samodzielnie obierały jajka przepiórcze i sprawdzały jak smakuje – wszyscy zapewnili, że są bardzo smaczne. Na prezentacji multimedialnej obserwowały różnorodność jaj i ptaków na wszystkich kontynentach.

« 2 z 5 »