Eksperymenty badawcze „Gdy w środowisku wodę gromadzimy, ze skutkami suszy walczymy” – Gr, IV, V

W ramach realizowanego grantu ekologicznego przedszkolaki obejrzały filmy edukacyjne pt. ,,Szanuj wodę ratuj przyrodę” cz. 2 oraz „Woda wokół nas”. Dowiedziały się, jak ważna jest woda dla człowieka oraz całej przyrody, w jaki sposób trzeba o nią dbać oraz jak można ją zatrzymać w środowisku. Wykonały też eksperymenty badawcze. Pięcio i sześciolatki sprawdzały, czy brudną wodę można oczyścić. W lejku wykonanym z plastikowej butelki ułożyły warstwami waciki, piasek i kamienie. Po wlaniu do niego brudnej wody okazało się, że cały brud zawarty we wodzie osadził się na filtrze. Sześciolatki badały jak rośliny piją wodę. Kwiaty białej chryzantemy włożyły do słoików: z wodą niezabarwioną oraz zabarwioną barwnikami spożywczymi w kolorze: czerwonym, zielonym, pomarańczowym. Po trzech dniach oczekiwania, płatki kwiatów włożone do wody z barwnikiem pomarańczowym i zielonym zmieniły kolor. W mniejszym stopniu kolor zmieniły płatki kwiatów włożone do wody w kolorze czerwonym. Natomiast w słoiku z czystą wodą do którego też zostały włożone kwiaty wody ubyło. Eksperyment potwierdził stawianą wcześniej hipotezę – rośliny piją wodę. W kolejnej zabawie badawczej dzieci sprawdzały jak wędruje woda. Do butelek z zabarwioną wodą włożyły białe chusteczki. Już po kilku minutach zaobserwowały, jak przemieszczająca się w górę woda zmienia kolor chusteczek. Na następny dzień okazało się też, że woda z jednej butelki wymieszała się z wodą z drugiej butelki zmieniając barwę wody. Dzięki temu eksperymentowi sześciolatki poznały zjawisko podciągania kapilarnego. Jest to zdolność cieczy (w tym wypadku wody) do podchodzenia w górę, wbrew prawom grawitacji.

« z 2 »